ˆ
Zmiana wielkości treści
Zmiana kontrastu serwisu
WyłączWłącz skróty klawiatury
Zmień interlinię
Przejdź do strony głównej

Biuletyn Informacji Publicznej

URZĄD GMINY JANOWIEC KOŚCIELNY
  • Logo Biuletynu Informacji Publicznej
  • Godło Rzeczpospolitej Polskiej
ˆ

Ekran szczegółów informacji - sprawa

Pobierz dane XMLSprawa: PODATEK OD NIERUCHOMOŚCIDrukuj informacjęSprawa: PODATEK OD NIERUCHOMOŚCI

Szczegóły informacji

PODATEK OD NIERUCHOMOŚCI

Niniejszy dokument jest wersją archiwalną.

Wydział: Referat Finansowo - Podatkowy

Ogłoszono dnia: 2009-08-28 10:30:19

Termin załatwienia

-

Osoba kontaktowa

Bogumiła Dunajaska, Anna Jabłońska

Miejsce załatwienia

Urząd Gminy Janowic Kościelny
13-111 Janowiec Kościelny

Telefon kontaktowy

089 626 20 54

Adres e-mail

gmina@janowiec.com.pl

Miejsce odbioru

Urząd Gminy Janowic Kościelny
13-111 Janowiec Kościelny

Uwagi

PODATEK OD NIERUCHOMOŚCI
 
 
Przedmiotem opodatkowania podatkiem od nieruchomości są:
  •    grunty,
  •    budynki lub ich części,
  •    budowle lub ich części związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.
 
 Podmiotami obowiązanymi do zapłaty podatku od nieruchomości są: właściciel, posiadacz samoistny, użytkownik wieczysty oraz – w niektórych przypadkach – posiadacz zależny nieruchomości lub ich części, stanowiących własność Skarbu Państwa lub jednostki samorządu terytorialnego.
Obowiązek podatkowy w podatku od nieruchomości powstaje z pierwszym dniem miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiło nabycie tytułu prawnego do przedmiotu opodatkowania lub wejście w jego posiadanie. Jeżeli okolicznością, od której jest uzależniony obowiązek podatkowy, jest istnienie budowli albo budynku lub jego części, obowiązek podatkowy powstaje z dniem 1 stycznia roku następującego po roku, w którym budowa została zakończona albo w którym rozpoczęto użytkowanie budynku lub jego części przed ich ostatecznym wykończeniem.
Jeżeli w trakcie roku podatkowego zaistniało zdarzenie mające wpływ na wysokość opodatkowania w tym roku, a w szcze- gólności zmiana sposobu wykorzystywania przedmiotu opodatkowania lub jego części, podatek ulega obniżeniu lub podwyższeniu, poczynając od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiło to zdarzenie.
Obowiązek podatkowy w podatku od nieruchomości wygasa ostatniego dnia miesiąca, w którym przestały istnieć okoliczności uzasadniające ten obowiązek.
Podatnicy podatku od nieruchomości położonych na terenie Gminy Janowiec Kościelny, obowiązani są składać Wójtowi Gminy, sporządzone na formularzach ustalonych przez Radę Gminy:
 
  •    informacje o nieruchomościach i obiektach budowlanych (osoby fizyczne) – w terminie od dnia zaistnienia okoliczności uzasadniających powstanie lub wygaśnięcie obowiązku podatkowego;
  •    deklaracje na podatek od nieruchomości (osoby prawne oraz jednostki organizacyjne, w tym spółki, nieposiadające osobowości prawnej) – do dnia  15 stycznia każdego roku podatkowego, a jeżeli obowiązek podatkowy powstał po tym dniu –  w terminie 14 dni od dnia wystąpienia okoliczności uzasadniających powstanie albo wygaśnięcie obowiązku podatkowego lub od zaistnienia zdarzenia powodującego zmianę wysokości opodatkowania.
 
Jeżeli nieruchomość albo obiekt budowlany stanowi współwłasność (znajduje się w posiadaniu) jednocześnie osoby fizycznej oraz osoby prawnej, bądź jednostki organizacyjnej (w tym spółki) nieposiadającej osobowości prawnej – osoba fizyczna składa deklarację na podatek od nieruchomości oraz opłaca podatek od nieruchomości na zasadach obowiązujących osoby prawne.
Obowiązek składania informacji o nieruchomościach i obiektach budowlanych oraz deklaracji podatkowych dotyczy również podatników korzystających ze zwolnień od podatku od nieruchomości.
Osoby fizyczne płacą podatek od nieruchomości w 4 ratach, proporcjonalnych do czasu trwania obowiązku podatkowego - do 15 marca, 15 maja, 15 września i 15 listopada roku podatkowego, przelewem na konto Urzędu Miasta i Gminy lub gotówką w kasie. Osoby prawne oraz jednostki organizacyjne, w tym spółki, nieposiadające osobowości prawnej opłacają zaś podatek leśny za poszczególne miesiące do 15 dnia każdego miesiąca, przelewem na konto Urzędu  Gminy.
 
Ulgi w sprawie zobowiązań podatkowych:
 
Podstawa prawna Dz. U. Nr 8 z 2005 r. poz. 60 ze zm. art 67a  par. 1
 
 pkt. 1) odroczyć termin płatności podatku lub rozłożyć zapłatę podatku na raty
            
 pkt.2) odroczyć lub rozłożyć na raty zapłatę zaległości podatkowej wraz z odsetkami za zwłokę.
 
 pkt. 3) umorzyć w całości lub w części zaległości  podatkowe, odsetki za zwłokę.
 
Wnioski dotyczące ulgi pkt. 1 należy składać przed ustawowym terminem płatności,
- pkt. 2 i 3 po terminie płatności w sekretariacie Urzędu Gminy

Podstawa prawna

Uchwała z dnia 12 stycznia 1991 roku o podatkch i opłatach lokalnych (Dz. U. z 2006 Nr 121 poz. 822 ze zm.)
- Uchwała Nr XVII/115/08 Rady Gminy z dnia 27 listopada 2008r. w sprawie podatku od nieruchomości.

Załączniki

« powrót do poprzedniej strony