ˆ
Zmiana wielkości treści
Zmiana kontrastu serwisu
WyłączWłącz skróty klawiatury
Zmień interlinię
Przejdź do strony głównej

Biuletyn Informacji Publicznej

URZĄD GMINY JANOWIEC KOŚCIELNY
  • Logo Biuletynu Informacji Publicznej
  • Godło Rzeczpospolitej Polskiej
ˆ

Ekran szczegółów informacji - sprawa

Pobierz dane XMLSprawa: DOWÓD OSOBISTY - ZASADY WYDAWANIA DOWODU OSOBISTEGODrukuj informacjęSprawa: DOWÓD OSOBISTY - ZASADY WYDAWANIA DOWODU OSOBISTEGO

Szczegóły informacji

DOWÓD OSOBISTY - ZASADY WYDAWANIA DOWODU OSOBISTEGO

Niniejszy dokument jest wersją archiwalną.

Wydział: Referat Organizacyjny

Ogłoszono dnia: 2015-05-21 14:28:37

Termin załatwienia

W terminie 30 dni od dnia złożenia wniosku.

Osoba kontaktowa

Ewelina Mierzejewska

Miejsce załatwienia

Wniosek o wydanie dowodu osobistego można złożyć w organie dowolnej gminy na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
Wniosek można złożyć poprzez elektroniczną skrzynkę podawczą cu.warmia.mazury.pl lub www.epuap.gov.pl lub osobiście.
Urząd Gminy Janowiec Kościelny
13-111 Janowiec Kościelny 62 - pokój 6 (1 piętro)

Telefon kontaktowy

896262048

Adres e-mail

gmina@janowiec.com.pl

Sposób załatwienia

Sposób załatwienia:
 
WNIOSEK O WYDANIE DOWODU OSOBISTEGO SKŁADA SIĘ OSOBIŚCIE
z wyjątkiem:
- osoby nieposiadającej pełnej zdolności do czynności prawnych lub posiadającej ograniczoną zdolność do czynności prawnych, za którą wniosek składa rodzic, opiekun prawny lub kurator w obecności tej osoby. Obecność dziecka, które nie ukończyło 5 roku życia nie jest wymagana.

 
Uwaga!
- Osoba obowiązana do posiadania dowodu osobistego może złożyć wniosek samodzielnie nie wcześniej niż na 30 dni przed datą 18. urodzin.
-W przypadku choroby, niepełnosprawności lub innej niedającej się pokonać przeszkody wnioskodawca powiadamia organ gminy, który zapewnia przyjęcie wniosku w miejscu pobytu tej osoby, chyba, że okoliczności nie pozwalają na przyjęcie wniosku.
 
Wniosek o wydanie nowego dowodu osobistego (wymiana) należy złożyć w przypadku:

1) upływu terminu ważności dowodu;
2) zmiany danych zawartych w dowodzie osobistym, z wyjątkiem zmiany nazwy organu wydającego;
3) zmiany wizerunku twarzy posiadacza dowodu osobistego w stosunku do wizerunku twarzy zamieszczonego w dowodzie osobistym w stopniu utrudniającym lub uniemożliwiającym identyfikację jego posiadacza;
4) utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego w stopniu utrudniającym lub uniemożliwiającym identyfikację jego posiadacza;
5) przekazania do organu gminy lub placówki konsularnej Rzeczypospolitej Polskiej przez osobę trzecią znalezionego dowodu osobistego.
 
Uwaga!
Wszystkie dowody osobiste wydane dotychczas w oparciu o poprzednio obowiązujące przepisy ustawy z dnia 10 kwietnia 1974 roku o ewidencji ludności i dowodach osobistych, zachowują ważność do czasu upływu terminów w nich zawartych lub do momentu zmiany danych zawartych w dowodzie. Zmiana danych nie dotyczy jednak zmiany adresu zameldowania. Nadal w obrocie prawnym pozostaną dowody osobiste wydane bez oznaczenia terminu ich ważności (tzw. bezterminowe). Nie ma obowiązku wymiany tych dokumentów.
 

Miejsce odbioru

Dowód osobisty odbiera się osobiście w siedzibie organu gminy, w którym został złożony wniosek.

Wymagane Dokumenty

Do wniosku o wydanie dowodu osobistego składanego w postaci papierowej należy dołączyć:
  • jedną kolorową fotografię wymiarach 35 x 45 mm, wykonaną na jednolitym jasnym tle, odwzorowującą naturalny kolor skóry, mającą dobrą ostrość, wyraźnie ukazującą oczy, zwłaszcza źrenice, a także twarz od wierzchołka głowy do górnej części barków (twarz ma zajmować 70-80% fotografii),pozbawioną jakichkolwiek zagnieceń i uszkodzeń, przedstawiającą osobę w pozycji frontalnej bez nakrycia głowy i okularów z ciemnymi szkłami, patrzącą na wprost z otwartymi oczami, nieprzysłoniętymi włosami, z naturalnym wyrazem twarzy i zamkniętymi ustami
  • fotografia powinna być wykonana nie wcześniej niż 6 miesięcy przed dniem złożenia wniosku
  • w przypadku osoby z wrodzonymi lub nabytymi wadami narządu wzroku można załączyć do wniosku fotografię przedstawiającą ją w okularach z ciemnymi szkłami. W takim przypadku do wniosku dołącza się również orzeczenie o niepełnosprawności osoby do 16 roku życia lub orzeczenie o stopniu niepełnosprawności osoby, która ukończyła 16 lat, z powodu wrodzonej lub nabytej wady narządu wzroku, wydane zgodnie z przepisami ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych
  • w przypadku osoby noszącej nakrycie głowy zgodnie z zasadami swojego wyznania można załączyć do wniosku fotografię przedstawiającą ją z nakryciem głowy - do wniosku należy załączyć zaświadczenie o przynależności do wspólnoty wyznaniowej
  • dotychczasowy dowód osobisty lub ważny paszport (do wglądu), a w przypadku osób, które nabyły obywatelstwo polskie, posiadany dokument podróży lub inny dokument stwierdzającego tożsamość
  • na żądanie organu odpis skrócony polskiego aktu urodzenia albo polskiego aktu małżeństwa, dokument potwierdzający obywatelstwo polskie.

 
Do wniosku o wydanie dowodu osobistego składanego w postaci elektronicznej należy dołączyć:
  • plik zawierający aktualną fotografię osoby spełniającą wymogi zdjęcia jak do dokumentów paszportowych, o wymiarach co najmniej 492x610 pikseli i wielkości nie przekraczającej 2,5 MB
  • fotografia powinna być wykonana nie wcześniej niż 6 miesięcy przed dniem złożenia wniosku
  • w przypadku osoby z wrodzonymi lub nabytymi wadami narządu wzroku można załączyć do wniosku fotografię przedstawiającą ją w okularach z ciemnymi szkłami, wraz z odwzorowaniem cyfrowym orzeczenie o niepełnosprawności osoby do 16 roku życia lub orzeczeniem o stopniu niepełnosprawności osoby, która ukończyła 16 lat, z powodu wrodzonej lub nabytej wady narządu wzroku, wydane zgodnie z przepisami ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz. U. z 2008 r. Nr 14, poz. 92, ze zm.)
  • w przypadku osoby noszącej nakrycie głowy zgodnie z zasadami swojego wyznania można załączyć fotografię przedstawiającą ją w nakryciu głowy, o ile wizerunek twarzy jest w pełni widoczny, wraz z odwzorowaniem cyfrowym zaświadczenia o przynależności do wspólnoty wyznaniowej zarejestrowanej w Rzeczypospolitej Polskiej.
  • oryginały orzeczenia o niepełnosprawności lub zaświadczenia o przynależności do wspólnoty wyznaniowej zarejestrowanej w Rzeczypospolitej Polskiej należy złożyć przy odbiorze dowodu osobistego.

Czas realizacji

W terminie 30 dni od dnia złożenia wniosku. Termin może ulec wydłużeniu, w szczególnie uzasadnionych przypadkach, o czym wnioskodawca zostanie zawiadomiony.

Opłaty

Dowód osobisty wydaje się nieodpłatnie.

Tryb odwoławczy

Od decyzji administracyjnej w sprawie odmowy wydania dowodu osobistego służy odwołanie do Wojewody Warmińsko-Mazurskiego za pośrednictwem Wójta Gminy Janowiec Kościelny w terminie 14 dni od daty jej doręczenia.

Uwagi

Dowód osobisty - informacja o dokumencie
Dowód osobisty to dokument, który pozwala potwierdzić twoją tożsamość oraz polskie obywatelstwo. Każdy pełnoletni obywatel, który mieszka w Polsce, musi mieć dowód osobisty. Dodatkowo, z dowodem możesz podróżować bez paszportu między innymi do krajów Unii Europejskiej.
Kto musi, a kto może mieć dowód osobisty
Dowód osobisty musi mieć każdy pełnoletni obywatel, który mieszka w Polsce. Dowód może mieć również osoba, która nie ukończyła jeszcze 18 lat (na przykład, jeśli chce podróżować za granicę do krajów, w których nie jest wymagany paszport).
Do czego potrzebny jest dowód osobisty
Dowód osobisty to dokument, który:
  • potwierdza twoją tożsamość (na przykład możesz potwierdzić swoje dane osobowe w banku lub urzędzie),
  • potwierdza twoje polskie obywatelstwo (na przykład za granicą),
  • pozwala wyjechać za granicę bez paszportu między innymi do krajów Unii Europejskiej czy Europejskiego Obszaru Gospodarczego.
 
Sposób postępowania w przypadku utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego:
O utracie lub uszkodzeniu dowodu osobistego należy powiadomić osobiście dowolny organ gminy, a osoba przebywająca za granicą – dowolną placówkę konsularną Rzeczypospolitej Polskiej, przedkładając wypełniony formularz utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego.
Organ przyjmujący zawiadomienie o utracie lub uszkodzeniu dowodu osobistego wydaje nieodpłatnie jego posiadaczowi zaświadczenie stwierdzające fakt utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego:
  • z urzędu - w przypadku osobistego zgłoszenia dokonanego w organie gminy lub placówce konsularnej
  • na wniosek - w przypadku zgłoszenia dokonanego w formie dokumentu elektronicznego, oraz posiadaczowi dowodu osobistego przebywającemu poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej, który dokonał tego zgłoszenia w formie pisemnej za pomocą poczty lub telefaksu.
    Postępowanie w przypadku znalezienia cudzego dowodu osobistego:
    W przypadku znalezienia cudzego dowodu osobistego, należy niezwłocznie przekazać ten dokument:
  • organowi dowolnej gminy
  • Policji
  • innemu organowi administracji publicznej
  • placówce konsularnej Rzeczypospolitej Polskiej
  • posiadaczowi dowodu osobistego, który w takim przypadku jest zobowiązany zawiadomić wskazane organy o utracie dowodu osobistego

Podstawa prawna

  • Ustawa z dnia 6 sierpnia 2010 r. o dowodach osobistych (Dz. U. Z 2016 poz. 391)
  • Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych z dnia 29 stycznia 2015 r. w sprawie wzoru dowodu osobistego oraz sposobu i trybu postępowania w sprawach wydawania dowodów osobistych, ich utraty uszkodzenia, unieważnienia i zwrotu (Dz. U. z 2015 r. poz. 212)
  • wiecej informacji na stronie :
    https://www.mswia.gov.pl/pl/sprawy-obywatelskie/dowody-osobiste/12980,Dowod-osobisty-Informacje-Ogolne.html

Załączniki

« powrót do poprzedniej strony