Przejdź do strony głównej

Biuletyn Informacji Publicznej

URZĄD GMINY JANOWIEC KOŚCIELNY
  • Logo Biuletynu Informacji Publicznej
  • Godło Rzeczpospolitej Polskiej
ˆ

Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej

Szczegóły informacji

DODATKI MIESZKANIOWE

Informacja ogłoszona dnia 2009-07-23 11:27:13 przez Użytkownik wprowadzający dane archiwalne, informacja należąca do archiwum

Akapit nr 1 - brak tytułu

DODATKI MIESZKANIOWE
 
Reguluje ustawa z dnia 21 czerwca 2001 roku o dodatkach mieszkaniowych
(Dz. U. Z 2001 r. Nr. 71 poz. 734) oraz Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 28 grudnia 2001 r. w sprawie dodatków mieszkaniowych (Dz. U. z 2001 Nr. 156 poz. 1917)

Dodatek mieszkaniowy jest to forma pomocy dla osób które nie są w stanie pokryć kosztów związanych z utrzymaniem mieszkania. Wypłata dodatków mieszkaniowych należy do zadań własnych gminy.

I. Kto jest uprawniony?
1. najemca oraz podnajemca lokali mieszkaniowych,
2. członkowie spółdzielni mieszkaniowych,
3.    osoby zajmujące lokale mieszkaniowe w budynkach stanowiących ich własność i właściciele lokali mieszkaniowych
4.    inne osoby mające tytuł prawny do zajmowanego lokalu mieszkaniowego i ponoszącym wydatki związane z jego zajmowaniem
5.    osobom zajmującym lokal mieszkalny bez tytułu prawnego, oczekujące na przysługujący im lokal socjalny.

II. Od czego zależy przyznanie dodatku?

1. Średni dochód na miesiąc gospodarstwa domowego to suma wszystkich dochodów brutto osób, które stale zamieszkują razem w tym gospodarstwie. Za dochód uważa się wszelkie przychody po obliczeniu kosztów ich uzyskania (ale nie podatku) oraz po obliczeniu składek na ubezpieczenie emerytalne i rentowe oraz na ubezpieczenia chorobowe. Muszą być to dochody brutto
(czyli z podatkiem) z trzech ostatnich miesięcy sprzed daty złożenia wniosku.
Do dochodów nie wlicza się:
- dodatków dla sierot zupełnych
- zasiłków pielęgnacyjnych
- zasiłków okresowych i z pomocy społecznej
- dodatków mieszkaniowych
Dochód z gospodarstwa rolnego należy udokumentować zaświadczeniem z ha przeliczeniowych z ostatnich trzech miesięcy.
Średni dochód na miesiąc oblicza się z dzieląc dochód gospodarstwa domowego przez 3 miesiące oraz przez liczbę osób w gospodarstwie domowym.
O dodatek można ubiegać się jeżeli po obliczeniu, średni miesięczny dochód na jedną osobę nie przekracza:
a) najniższej emerytury brutto – dla rodziny w której są co najmniej dwie osoby i w gospodarstwie wielodzietnym (najniższa emerytura wynosi 597,46 zł.),
b) wysokości 150% najniższej emerytury brutto dla osoby mieszkającej samotnie.

2. Powierzchnia zajmowanego lokalu nie może być większa niż powierzchnia określona ustawowo (powierzchnia normatywna)
Powierzchnia lokalu w gospodarstwie domowym zależy od liczby osób w nim stale zamieszkujących (zameldowanych na stałe)

Liczba osób w rodzinie
Powierzchnia normatywna
Ustępstwa dopuszczalne w ustawie
dla 1 osoby           
35 m²
+30%
45,5 m
²
dla 2 osób    
40 m²
+30%
52,0 m
²
dla 3 osób    
45 m²
+30%
58,5 m
²
dla 4 osób  
55 m²
+30%
71,5 m
²
dla 5 osób 
65 m²
+30%
84,5 m
²
dla 6 osób
70 m²
+30%
91,0 m
²
                  
Jeżeli w lokalu mieszka więcej niż 6 osób, dla każdej następnej osoby zwiększa się powierzchnię normatywną 0,5 m².
Dodatek mieszkaniowy nie zostanie przyznany jeżeli na osobę przypada więcej niż m² powierzchni lokalu niż dopuszcza ustawa.
 
III. Od czego zależy wysokość dodatku?

1. Dodatek mieszkaniowy zależy od wysokości wydatków ponoszonych na utrzymanie mieszkania przypadających na normatywną powierzchnię użytkową zajmowanego lokalu.  

Wydatkami o których mowa w ustawie są:
- dla najemców oraz podnajemców oraz innych osób mających tytuł prawny do używania lokalu: czynsz, opłaty za energię cieplną, wodę, odbiór nieczystości stałych i płynnych.
- dla członków spółdzielni mieszkaniowych oraz właścicieli mieszkań wykupionych w budynkach spółdzielni mieszkaniowych: opłaty za energię cieplną, wodę, odbiór nieczystości stałych i płynnych.
- dla właścicieli lokali mieszkaniowych, domów jednorodzinnych: opłaty za energię cieplną i wodę dostarczaną do lokalu, opłaty za odbiór nieczystości stałych i płynnych,
- dla zajmujących lokal bez tytułu prawnego i oczekujących na dostarczenie przysługującego im lokalu socjalnego – odszkodowanie za zajmowanie lokum bez tytułu prawnego, opłaty za energię cieplną, wodę, odbiór nieczystości stałych i płynnych.
2. Od dochodów i liczby osób i w gospodarstwie domowym ustawa przyjmuje że:
a) gospodarstwo 1 osobowe przeznacza się 15% swoich miesięcznych dochodów brutto na opłaty za mieszkanie
b) gospodarstwo 2,3,4 osobowe przeznacza 12% swoich miesięcznych dochodów brutto na opłaty za mieszkanie
c) gospodarstwo 5 i więcej osobowe przeznacza 10% swoich miesięcznych dochodów brutto na opłaty za mieszkanie

NIE PRZYZNAJE się dodatku mieszkaniowego, jeżeli jego wysokość miałaby być niższa niż 2% najniższej emerytury w dniu wydania decyzji.

Jeżeli osobie przysługuje dodatek mieszkaniowy a w jej lokalu nie ma centralnego ogrzewania lub ciepłej wody, gazu przewodowego z zewnętrznego źródła znajdującego poza lokalem to wówczas przysługuje jej ryczałt na zakup opału, stanowiący część dodatku mieszkaniowego.

Przy obliczaniu ryczałtu przyjmuje się następujące wydatki:


brak centralnego ogrzewania      
cena 5 kilowatogodzin raz liczba m² zajmowanej powierzchni ale nie większy niż określa ustawowa powierzchnia normatywna lokalu.
brak ciepłej wody        
Cena 20 kilowatogodzin razy liczba liczba osób w gospodarstwie domowym.                 
brak gazu przewodowego             
10 kilowatogodzin w gospodarstwie jednorodzinnym plus po 2 kilowatogodziny na każdą dodatkową osobę.
 
 
IV. Jak ubiegać się o dodatek?

1. należy udać się do Urzędu właściwego dla miejsca zamieszkania i pobrać formularz wniosku o przyznanie dodatku mieszkaniowego.
2. z wnioskiem należy udać się do administracji domu. Musi ona potwierdzić takie dane jak:
adres zameldowania, nazwa i siedziba zarządcy domu, tytuł prawny, do zajmowanego lokalu, sposób ogrzewania lokalu i wody, kwota wydatków na mieszkanie za ostatni miesiąc (miesiąc w którym składany jest wniosek).
3. osoba ubiegająca się o dodatek wypełnia deklarację o dochodach za ostatnie trzy miesiące (sprzed daty złożenia wniosku)

4. kompletny wniosek, zawierający dokumenty potwierdzające wysokość dochodu i koszty utrzymania mieszkania składa się w Gminnym Ośrodku Pomocy Społecznej w Janowcu Kościelnym od poniedziałku do piątku w godzinach pracy.

UWAGA!!!!
Właściciele domów jednorodzinnych dołączą do wniosku o dodatek mieszkaniowy zaświadczenie potwierdzające powierzchnię użytkową i wyposażenie techniczne domu, wystawione przez organ nadzoru budowlanego wydający pozwolenie na budowę, ul. Traugutta 23, 13-100 Nidzica.
Dodatek mieszkaniowy przyznaje, na wniosek osoby uprawnionej do dodatku, Kierownik Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Janowcu Kościelnym w drodze decyzji administracyjnej.  
Decyzja w sprawie dodatku wydaje się w ciągu miesiąca od dnia złożenia wniosku.
Dodatek przyznaje się na okres 6 miesięcy licząc od pierwszego dnia miesiąca, następującego po dniu złożenia wniosku.
Jeżeli osoba, której przyznano dodatek mieszkaniowy nie opłaca na bieżąco należności za lokal to wypłata dodatku jest wstrzymywana do czasu pokrycia zaległości. Decyzja o przyznaniu dodatku wygasa jeżeli zaległości nie zostaną pokryte w ciągu 3 miesięcy od dnia ich powstania.
O ponowne przyznanie dodatku można wystąpić dopiero po uregulowaniu zaległości.
Tryb odwoławczy!
Od decyzji przysługuje wnioskodawcy odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego ul. Kajki,
10-959 Olsztyn, za pośrednictwem Kierownika Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Janowcu Kościelnym
w terminie 14 dni od daty jej doręczenia.
DRUKI DO POBRANIA:

Załączniki

Rejestr zmian

Podmiot udostępniający informację:
Podmiot udostępniający informację:
Urząd Gminy Janowiec Kościelny
Osoba, która wytworzyła informację:
Osoba, która wytworzyla informację:
Jadwiga Komorowska
Data wytworzenia informacji:
Data wytworzenia informacji:
2009-07-23
Osoba, która odpowiada za treść:
Osoba, która odpowiada za treść:
Jadwiga Komorowska
Data wprowadzenia do BIP
Data wprowadzenia do BIP
2009-07-23 11:20:07
Wprowadził informację do BIP:
Wprowadził informację do BIP:
Nikodem Usiądek
Data udostępnienia informacji:
Data udostępnienia informacji:
2009-07-23 11:27:13
Osoba, która zmieniła informację:
Osoba, która zmieniła informację:
Nikodem Usiądek
Data ostatniej zmiany:
Data ostatniej zmiany:
2024-01-16 09:17:30
Artykuł był wyświetlony:
Artykuł był wyświetlony:
1645 raz(y)