Rejestr zmian
Pobierz dane XMLDrukuj informacjęSzczegóły informacji
Żłobki lub kluby dziecięce
Niniejszy dokument jest wersją archiwalną.
Informacja ogłoszona dnia 2024-06-11 15:10:24 przez Nikodem Usiądek
Akapit nr - brak tytułu
Żłobki lub kluby dziecięce
I. Podstawa prawna:
- Ustawa z dnia 4 lutego 2011r. o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3;
- Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 10 lipca 2014 r. w sprawie wymagań lokalowych i sanitarnych jakie musi spełniać lokal, w którym ma być prowadzony żłobek lub klub dziecięcy;
- Uchwała Nr XVII/139/12 Rady Gminy Janowiec Kościelny z dnia 9 maja 2012 roku w sprawie: ustalenia wysokości opłaty za wpis do rejestru żłobków i klubów dziecięcych;
- Uchwała nr II/17/2024 Rady Gminy Janowiec Kościelny z dnia 23 maja 2024 r. w sprawie przyjęcia planu nadzoru nad żłobkami, klubami dziecięcymi oraz dziennymi opiekunami sprawującymi opiekę na terenie Gminy Janowiec Kościelny;
- Ustawa z dnia 17 listopada 2021r. o rodzinnym kapitale opiekuńczym.
II. Zakładanie żłobka lub klubu dziecięcego
Aby założyć żłobek lub klub dziecięcy, należy:
1. Znaleźć lokal spełniający wymogi sanitarno-lokalowe oraz przeciwpożarowe/ dostosować istniejący lokal do obowiązujących wymogów lub wybudować budynek dostosowany do tych wymogów oraz uzyskać potwierdzenie spełniania tych wymogów ;
2. Znaleźć kadrę spełniającą wymogi wynikające z przepisów;
3. Zorganizować wyżywienie dla dzieci;
4. Uzyskać wpis do rejestru żłobków i klubów dziecięcych;
5. Opracować statut i regulamin organizacyjny żłobka lub klubu dziecięcego.
III. Prowadzenie żłobka lub klubu dziecięcego jest działalnością regulowaną w rozumieniu ustawy z dnia 6 marca 2018r. – Prawo Przedsiębiorców i wymaga wpisu do rejestru żłobków i klubów dziecięcych, zwanego dalej „rejestrem”.
Rejestr obejmuje placówki świadczące usługi na terenie Gminy Janowiec Kościelny.
Rejestr żłobków i klubów dziecięcych, funkcjonujących na terenie Gminy Janowiec Kościelny prowadzi Wójt Gminy Janowiec Kościelny i publikuje go pod adresem:
oraz na stronie BIP Gminy Janowiec Kościelny
III. Kto może wystąpić z wnioskiem o rejestrację żłobka/ klubu dziecięcego:
- jednostki samorządu terytorialnego oraz instytucje publiczne;
- osoby fizyczne;
- osoby prawne i jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej.
- o wpis - formularz RKZ-1;
- o zmianę - formularz RKZ- 2;
- o wykreślenie – formularz RKZ – 3
w rejestrze żłobków i klubów dziecięcych jest możliwe wyłącznie przez platformę elektroniczną Emp@tia przy użyciu kwalifikowanego podpisu elektronicznego.
W celu uzyskania dostępu do ww. systemu elektronicznego i jego dalszej obsługi należy:
- założyć profil zaufany lub podpis elektroniczny; informacje dostępne są pod adresem: https://obywatel.gov.pl/zaloz-profil-zaufany
- założyć konto na Platformie Informacyjno-Usługowej Emp@tia, dostępnej na stronie internetowej Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej pod adresem: https://empatia.mpips.gov.pl/
Wypełniony na portalu Emp@tia wniosek, po wysłaniu go do właściwej Gminy Janowiec Kościelny trafi na konto gminy w Rejestrze Żłobków, gdzie będzie obsłużony przez gminę, która wykorzystując funkcjonalności aplikacji Rejestr Żłobków, może wydać wnioskodawcy odpowiedni dokument w formie elektronicznej potwierdzający wpis, aktualizację lub wykreślenie z Rejestru.
Wpis do rejestru żłobków i klubów dziecięcych podlega opłacie, która stanowi dochód własny gminy.
Rada Gminy Janowiec Kościelny w drodze uchwały Nr VII/139/12 z dnia 9 maja 2012r. określiła opłatę za wpis w wysokości 20 % minimalnego wynagrodzenia za pracę.
Wpłaty należy dokonać na rachunek bankowy Gminy Janowiec Kościelny nr:
14 8834 1035 2004 0200 1155 0016 z dopiskiem opłata za wpis do rejestru żłobków i klubów dziecięcych
Zmiany w rejestrze oraz wykreślenie z rejestru są zwolnione z opłaty.
Do wniosku o wpis należy dołączyć w formie elektronicznej- obligatoryjne wymogi dla lokalu, w którym ma być prowadzony żłobek lub klub dziecięcy:
a) dla żłobka:
1) decyzja komendanta Powiatowego Państwowej Straży Pożarnej potwierdzająca spełnianie wymagań przeciwpożarowych;
2) decyzja Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego potwierdzająca spełnianie wymagań sanitarno-lokalowych, określająca w szczególności maksymalną liczbę miejsc w żłobku;
b) dla klubu dziecięcego:
1) decyzja Komendanta Powiatowego Państwowej Straży Pożarnej potwierdzająca spełnianie wymagań przeciwpożarowych;
2) pozytywna opinię Wójta Gminy Janowiec Kościelny, określająca w szczególności maksymalną liczbę miejsc w klubie dziecięcym;
Wydanie decyzji powyższych opinii następuje po zakończeniu robót budowlanych i uzyskaniu decyzji o pozwoleniu na użytkowanie obiektu budowlanego lub dokonaniu zawiadomienia o zakończeniu budowy, wobec którego organ nadzoru budowlanego w terminie nie wniósł sprzeciwu.
W celu sprawdzenia zgodności danych, o których mowa we wniosku o wpis do rejestru Wójt Gminy Janowiec Kościelny może żądać: odpisu z odpowiedniego rejestru, dokumentu potwierdzającego tożsamość, zaświadczenia o niekaralności lub dokumentu potwierdzającego tytuł prawny do lokalu, w którym ma być prowadzony żłobek lub klub dziecięcy.
W celu sprawdzenia zgodności danych, o których mowa we wniosku o wpis do rejestru Wójt Gminy Janowiec Kościelny może żądać: odpisu z odpowiedniego rejestru, dokumentu potwierdzającego tożsamość, zaświadczenia o niekaralności lub dokumentu potwierdzającego tytuł prawny do lokalu, w którym ma być prowadzony żłobek lub klub dziecięcy.
Przedstawienie tych dokumentów nie jest wymagane, w przypadku gdy wójt może bezpłatnie uzyskać dostęp do danych wynikających z tych dokumentów, dane te są mu znane z urzędu lub możliwe do ustalenia na podstawie danych, którymi rozporządza.
Po potwierdzeniu spełnienia warunków wymaganych do dokonania wpisu do rejestru Wójt
wydaje zaświadczenie o wpisie podmiotu do rejestru.
wydaje zaświadczenie o wpisie podmiotu do rejestru.
Zmiany w rejestrze
W przypadku zmiany danych lub informacji zawartych w rejestrze podmiot wpisany do rejestru jest zobowiązany do wystąpienia do organu prowadzącego rejestr z wnioskiem:
1) zmianę danych lub informacji w terminie 14 dni od dnia zaistnienia zmian w przypadku:
a) nazwy lub imienia/nazwiska oraz siedziby lub adresu podmiotu prowadzącego żłobek lub klub dziecięcy;
b) numeru NIP i REGON podmiotu prowadzącego żłobek lub klub dziecięcy;
c) miejsca prowadzenia żłobka lub klubu dziecięcego;
d) informacji o zawieszeniu prowadzenia żłobka lub klubu dziecięcego;
e) liczby miejsc w żłobku lub klubie dziecięcym;
f) informacji, czy żłobek lub klub dziecięcy jest dostosowany do potrzeb dzieci niepełnosprawnych lub wymagających szczególnej opieki;
2) dokonanie zmian za pośrednictwem systemu teleinformatycznego :
- w terminie 3 dni od dnia ich zaistnienia w przypadku:
a) informacji o godzinach pracy żłobka lub klubu dziecięcego;
b) adresu poczty elektronicznej i numeru telefonu żłobka lub klubu dziecięcego;
c) liczby dzieci zapisanych do żłobka lub klubu dziecięcego;
d) wysokości opłat w żłobku lub klubie dziecięcym;
- w terminie 5 dni roboczych liczonych od pierwszego dnia danego miesiąca, według stanu na ostatni dzień poprzedzającego miesiąca w przypadku:
a) dane dotyczące dziecka uczęszczającego do żłobka lub klubu dziecięcego;
b) dane dotyczące rodziców dziecka uczęszczającego do żłobka lub klubu dziecięcego;
c) numer rachunku bankowego podmiotu prowadzącego żłobek lub klub dziecięcy;
d) informację o dofinansowaniu miejsc opieki ze środków publicznych.
IV. Godziny przyjmowania
W godzinach działania systemu elektronicznego na portalu http://empatia.mpips.gov.pl/
V. Nadzór i kontrola nad żłobkami i klubami dziecięcymi:
Od momentu wpisu do Rejestru żłobków i klubów dziecięcych podmiot będzie podlegać nadzorowi gminy, w zakresie warunków i jakości świadczonej opieki nad dziećmi do lat 3. Nadzór sprawowany będzie na podstawie planu nadzoru przyjętego Uchwałą nr II/17/2024 Rady Gminy Janowiec Kościelny z dnia 23 maja 2024 r. w sprawie przyjęcia planu nadzoru nad żłobkami, klubami dziecięcymi oraz dziennymi opiekunami sprawującymi opiekę na terenie Gminy Janowiec Kościelny;
VI. Sprawozdania z zakresu opieki
Podmioty prowadzące żłobki lub kluby dziecięce są zobowiązane do sporządzania sprawozdań z zakresu opieki nad dziećmi w wieku do lat 3 – formularz RKZ – 4.
Złożenie sprawozdania w rejestrze żłobków i klubów dziecięcych jest możliwe wyłącznie przez platformę elektroniczną Emp@tia przy użyciu kwalifikowanego podpisu elektronicznego w terminie do 31 stycznia roku następnego.
VII. Dofinansowanie obniżenia opłaty za pobyt dziecka w żłobku, klubie dziecięcym
Przepisy dotyczące dofinansowania obniżenia opłaty za pobyt dziecka w żłobku, klubie dziecięcym zostały uregulowane w Rozdziale 8a ustawy o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3.
Podmioty prowadzące instytucje opieki – inne niż gminy – są zobowiązane do przekazywania informacji poprzez portal PIU Emp@tia, na którym udostępniony jest formularz – RKZ-5, natomiast gminy uzupełniają dane w systemie Rejestr Żłobków.
Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej uruchomiło stronę internetową zawierającą informacje na temat form opieki nad dziećmi w wieku do lat 3. Strona skierowana jest do rodziców małych dzieci, którzy chcieliby skorzystać z usług żłobków i klubów dziecięcych, a także do podmiotów, które chciałyby rozpocząć działalność gospodarczą w tych formach (przedsiębiorcy, organizacje pozarządowe). Na stronie znajdują się również informacje dla osób, które chciałyby zawodowo zajmować się opieką nad małymi dziećmi (zostać nianią, opiekunem dziennym lub opiekunem w żłobku). Strona internetowa dostępna jest pod adresem www.zlobki.mpips.gov.pl
1.WNIOSKU o wpis do rejestru żłobków i klubów dziecięcych - RKZ -1
2.INFORMACJI o zmianie danych w rejestrze żłobków i klubów dziecięcych - RKZ- 2
3.WNIOSKU o wykreślenie z rejestru żłobków i klubów dziecięcych - RKZ – 3
4. SPRAWOZDANIA z działalności żłobków i klubów dziecięcych - RKZ – 4
5.Formularz RKZ - 5 - INFORMACJA o dzieciach uczęszczających do żłobka lub klubu dziecięcego lub znajdujących się pod opieką dziennego opiekuna